Kyynikkoa ei saa päästää lähellekään vallankahvaa, ettei hän vahingoittaisi yhteistä hyvää eikä itseään. Kyynisyys on rumaa, mutta onneksi se on myös pois opittavissa.

Kyynisyys. Kyynisyys on rumaa. Se on sananakin ruma.

Kyy-ni-syys.

Omituisella tavalla minua kiehtoo aina se, kun sekä sana että sen kuvaama todellisuus onnistuvat samanaikaisesti olemaan rumia. Kyynisyys on loistoesimerkki tällaisesta. Mieleen tulee muitakin.

Räyhääminen.

Sisälmykset.

Röyhtäys.

Toki aina ei ole näin. Sanan estetiikka ja sen kohde eivät aina kohtaa. Päivänkakkara. Kaunis kukka, mutta päivänkakkara? Entä rakkaus? Ilmiönä jumalallisen kaunis, sanana ei niinkään. Tosin kauniimpi kuin kärlek, mutta rumempi kuin love.

”Rakkaus on ruma sana”, lauloi Ismo Alanko, ”kaipaus soi kauniimpana.”

Kaipaus. Tosiaan. Kaipaus on esimerkki jostakin, joka sekä sanana että ilmiönä on jotakin kaunista. Muita tällaisia: Lumi. Aamukaste. Lakeus. Enkeli. Laupeus. Englanniksi keksisin loputtomasti lisää.

Kyynisyys on pahe

Palataan kuitenkin kyynisyyteen. Kuten sanottu, kyynisyys on ruma sana. Kyynisyys luonteenpiirteenäkin on epäviehättävää. Itse asiassa se on yksi luotaan työntävimmistä luonteenpiirteistä ikinä.

Huomaa, etten kutsu sitä temperamentiksi. Kyynisyys ei kuulu temperamenttiin,  se ei ole geenien ja aivokemian tuotetta, vaan se kuuluu luonteeseen, siihen persoonan osaan, joka on kehitettävissä. Kyynisyys on huono luonteenpiirre, ikävä taipumus. Sanalla sanoen se on pahe.

Se, mikä on opittu, on onneksi myös pois-opittavissa.

Mutta mitä kyynisyys tarkkaan ottaen on? Se on ainakin pessimismiä. Tämä määritelmä ei kuitenkaan alkuunkaan riitä. Keskustelen mieluummin tunnin pessimistin kanssa kuin vartin viisi minuuttia kyynikon kanssa.

Johtajuuskouluttaja Alexandre Havardin mukaan kyynisyys on seurausta epäkypsyydestä.

Epäkypsyys voi johtaa johonkin skeptisyyttäkin vakavampaan, kyynisyyteen, inhimillisten heikkouksien ylentämiseen. Ihminen, joka vakuuttuu siitä, ettei [hyvä voi voittaa], saattaa ennen pitkää pitää itsekkyyttä hyveenä eikä paheena. (Hyvejohtajuus, s. 132)

Ironia ja kyynisyys

Olli-Pekka Vainion kuvaus ironiasta kirjoituksessa lujuuden hyveestä (firmitas) tulee myös lähelle. Hänen mukaansa ironia on ajallemme erityisen tyypillinen asenne.

Ironikko – ja kyynikko – pelkää pettymystä ja epäonnistumista. Vainion kuvaus hymyilyttää, tunnistamme tyypin.

Ironikkoja on vaikea saada sitoutettua yhtään mihinkään, koska he eivät viime kädessä usko mihinkään tarinaan. He sitoutuvat vain sitoutumattomuuteen ja siihenkin usein tiedostamatta. Ironia on usein myös sangen itsekeskeistä, koska suurin arvo on oman itsenäisyyden suojelu, joka viime kädessä onkin ainut todellisesti olemassa oleva asia.

Ironikko säilyttää selvän hajuraon moraalisiin, poliittisiin ja maailmankatsomuksellisiin kantoihin ja niiden edustajiin. Tämä voi ilmetä esimerkiksi vitsailemalla asiasta ja sen kannattajista, jolloin henkilö etäännyttää itseään heistä.

Huomio vitsailusta on hyvä. Se nimittäin tavoittaa englannin sanasta flippancy jotakin, mitä ironia ei tavoita. Toiseksi, toisin kuin kyynisyydessä, sanassa ironia kaikuu lupaus huumorista, orastava hymy. Siksi se ei täysin tavoita kyynisyyden tosi olemusta. Kyynisyydessä ei ole mitään hauskaa.

Ironikko on silti yhtä sietämätön keskustelukumppani ja lähes yhtä sietämätöntä seuraa, kuin kyynikko.

Oscar Wilden (1854–1900) mestariteoksen Dorian Grayn muotokuvan päähenkilöt ovat toinen toistaan ironisempia ja kyynisempiä. Lukiessani pysähdyin enemmän kuin kerran ihailemaan Grayn taitoa yhdistellä sanoja merkityksellisiksi ja puhutteleviksi lauseiksi. Kirjan esipuhe on poikkeuksellinen: kahden sivun kokoelma mietelauseita. Erityisesti yksi lause on jäänyt mieleen. Se on ehkä paras kohtaamani kuvaus kyynisyydestä, vaikka sanaa kyynisyys ei mainita.

Those who find ugly meanings in beautiful things are corrupt without being charming. This is a fault.

Voiko asiaa sanoa tämän paremmin? Lauseessa kiteytyy kaikki oleellinen. Ne, jotka löytävät rumia merkityksiä kauniista asioista, ovat turmeltuneita olematta viehättäviä. Tämä on luonteenheikkous. Ironikko, vitsiensä taakse suojautuva, saattaa viehättää, mutta ei kyynikko.

Voiko johtaja olla kyynikko?

Olisi lähes kyynistä lopettaa näin alakuloiseen nuottiin. Onneksi iloinen loppusävel on jo pitään odottanut valmiina vuoroaan. Pohtiessani johtajuutta kyynisyyden näkökulmasta havahduin nimittäin erääseen seikkaan, joka tuntuu ehkä uskomattomalta:

Kyynisiä johtajia ei ole olemassa.

Itse en ainakaan tunne yhtäkään. Onko jollakin parempaa tietoa, siis huonompia kokemuksia? Ihailtavan monessa organisaatiossa on näemmä noudatettu Havardin neuvoa:

Kyynikoihin ja skeptikoihin ei tulisi koskaan luottaa ihmisten johtamisessa. He heikentävät työmotivaatiota ja näin vaarantavat organisaation mission. Epäkypsiä ihmisiä ei saa päästää lähellekään vallankahvaa, etteivät he vahingoittaisi yhteistä hyvää eivätkä itseään. (s. 133)

Muita juttuja

13 thoughts on “Kyynisyys

  1. Uskotko itse oikasti tuohon tarinaan? Tottakai kyynikot ovat uhka hyvälle johtamiselle mutta niin ovat myös höpsismiin uskovat altruistit kuten tämän tekstin kirjoittaja. Kyynisyyssyyte on hyvä ässäkortti pelata kaikki muut kuin omat mielipiteet ”väärinä” ulos oman valtapiirin liepeiltä. Tuttu leikki lahkolaisten ja poliittisten ääriliikkeiden saralla. Johtaa nollasummapeliin ja on siksi käyttökelvotonta ajattelua.

  2. Heh… Johtaja X:n kommentti sopii jotenkin ironisesti juuri tähän artikkeliin. Ettei vain olisi tilattu? Tässä kuitenkin puhuttiin kyynisyydestä, ei realisimista. Jalat on hyvä pitää maassa, vaikka kädet uskaltaakin tavoitella taivasta.

  3. Voidaanko ajatella, että siinä vaiheessa kun henkilö haluaa johtajaksi tai johtamaan jotain, hän ei varmaankaan ole kyynikko?
    Jos hän olisi, hän ei näkisi mitään mieltä johtaa, kun ei näe siinä mitään toivoa.
    Kyynisyys vaanii jokaista. Kun on ollut useita pettymyksiä ja toivottomia tilanteita matkan varrella, niin jo alkaa johtamisen tarkoitus ja tavoite hämärtyä.
    Onko kyynisyys stabiilitila? Jos se on pois opittavissa, niin se on suuntaan tai toiseen muuttuvaa.
    Voidaanko ajatelle, että kyynisyyttä edeltää mahdollisesti leipääntyminen?
    Kuka voisi vähän analysoida sanaa leipääntyminen?
    Mitä lääkkeeksi leipääntymiselle?

  4. Kyynisyys ja katkeruus varmaan kulkevat käsi kädessä. Tai kyynisyyttä edeltää katkeruus. Leipääntyminen? Turhautumista, turtumista, kyllästymistä?

    Surullista yhtäkaikki. Varmasti vaikea päästä eroon.

    Näkisin että kyseessä on jonkin sortin asennekysymys. Asteittan kehittynyt tapa kiinnittää huomiota negatiivisiin asioihin.Lääke? Pienin askelin kun tarkastelee ympärillään olevia positiivisia asioita. Keskittyminen mahdollisuuksiin mahdottomuuksien sijaan.

  5. Danny: Ei ollut tilattu, ymmärrän mitä tarkoitat ironisuudella!

    Johtaja X: En ihan ymmärrä, mistä kenkä puristaa. Olet tietenkin oikeassa siinä, että kyynisyyssyytteellä voi pelata ulos itsensä kanssa eri mieltä olevia ihmisiä. Samalla tavalla kuin käytät höpsismi- ja altruismisyytettä. Myös sanapartta ”Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa” voi käyttää väärin. Mutta miten tämä liittyy kirjoitukseen? Väärinkäyttö ei tarkoita sitä, etteikö aitoa kyynisyyttä, höpsismiä tai herkkänahkaisuutta ole olemassa. Lopun provokatiivisella väitteellä (kyynisiä johtajia ei ole) kalastelin ironisia soraääniä, mutta koukkuun tarttuikin kyynistä murinaa!

  6. Markku: Leipääntynyt kyynikko ei pyri johtajaksi, mutta leipääntynyt johtaja voi taantua kyynikoksi. Hyvin sanottu. Mitä lääkkeeksi leipääntymiselle? Siinäpä avainkysymys.

    Amelié: Huomio kyynisyyden asteittaisesta kehittymisestä on tärkeä. Tosiaan, pois oppiminen tapahtunee samaa logiikkaa seuraten: alkaen pienistä askeleista. Positiivisuusharjoituksia on olemassa paljon. Silti toisen ihmisen tuki (tai sen puute), esimerkiksi mentorin muodossa, voi usein olla ratkaisevaa.

Comments are closed.