Hauskan oppimisen vallankumous: Laatuvinkkejä jokaiselle

hauskan-oppimisen-vallankumous-kukkoFilosofi Lauri Järvilehdon Hauskan oppimisen vallankumous (PS-kustannus, 2014) on selväkielinen ja innostava, kuten kirjoittajansakin. Innostus onkin kirjan ytimessä: innostus johtaa väistämättä oppimiseen — mikäli innostusta ei vain tukahduteta. Oppimista käsitellään myös aivotutkimuksen ja pelien pelaamisen näkökulmasta.

Tulevaisuus on jo täällä – se ei vain ole jakautunut tasaisesti.” (William Gibson)

Kaikki teoksessa mainittu on todellista jossain päin maailmaa. Osalle oppiminen on hauskaa, osalle kidutusta. Järvilehto onnistuu vakuuttamaan, että kärsivän ryhmän ei ole pakko jatkaa entiseen tapaan.

Teos kulminoituu vinkkeihin tarjoten eri ryhmille omat annoksensa: oppijoille, vanhemmille, opettajille ja päättäjille. Ne antoivat itselleni eniten ajateltavaa, joten mainitsen alla muutamia kustakin listasta.

Vinkkejä oppijoille

  • Kaikilla kirjoilla ja kaikilla tekstillä ei ole samaa arvoa. Opettele silmäilemään. Tee muistiinpanoja lukemastasi.
  • Kirjaa muistikirjaan (tai pilvisovellukseen, kuten Evernoteen) päähäsi putkahtavat ideat.
  • Hallitse epäonnistumisia: kun mokaat, mieti mikä meni pieleen ja mitä teet toisin seuraavalla kerralla.
  • Tiedä mitä sinun tarvitsee tietää. Muun voit tarvittaessa jättää huomiotta.

Vinkkejä vanhemmille

  • Tarjoa ympäristö, jossa voi tutkia, kokeilla, onnistua ja epäonnistua vapaasti. Salli lapsen innostua asioista, joita et ollut hänelle suunnitellut.
  • Aseta rajoja. Monet pelit ovat hyödyllisiä, mutta monet ovat myös aivan liian koukuttavia. Lataa tablettiin oppimispelejä ja poista muut.
  • Täydennä tekno-palikkaa muilla palikoilla: kirjoilla, lautapeleillä, ulkopeleillä, tiedeseteillä, jne.
  • Tunne lapsesi: kannusta ja ohjaa kohti hänen innostuksen kohteitaan.

Vinkkejä opettajille

  • Perinteinen luokkahuone latistaa. Järjestä oppilaita kasvotusten.
  • Innostus tarttuu. Selvitä itsellesi merkitykselliset asiat opetettavasta aiheesta.
  • Käännä luokkahuone ympäri. Ks. esim. Khan Academy.
  • Tutustu mahdollisiin peleihin, kuten Lumosity tai Teach with Portals.
  • Kokeile kumuloituvan ryhmän menetelmää. Esim. kurssisuunnitelma valmistuu ensin pareittain, sitten ajatuksia vaihdetaan koko ryhmän kesken, ja lopulta ajatukset kirjataan opettajan johdolla kaikkien nähtäväksi. Opettaja esittää oman suunnitelmansa ja lopullinen versio on valmis vasta, kun eroista on keskusteltu.

Vinkkejä päättäjille

  • BYOD. Tuo oma laite kouluun. Kuinka uutta tekniikka voidaan hyödyntää? Pitääkö koulun omistaa kaikki?
  • Nykyinen opetusjärjestelmä on suunniteltu teollisen aikakauden alkuvaiheiden haasteisiin. Selvitä kuinka tavoitteita voidaan ohjata yksilöllisten intohimojen mukaisiksi. Kuinka uutta tietoa oppimisesta voidaan hyödyntää?
  • Uudista arviointi. Unohdetaan muihin oppijoihin vertaileva arviointi ja rakennetaan yksilöllinen, kehittävä arviointi.
  • Selvitä käänteisten opetusmenetelmien hyödyt ja haitat.

Superkiireisille (”en ehdi lukemaan mitään kirjaa!”) suosittelen hankkimaan kirjan ja lukemaan kokonaisuudessaan vain tuon oivan, soveltavan executive summaryn.

Kun kerroin sukulaismiehelle lukevani tätä kirjaa, oli kommentti yllättävä: ”kuulostaa amerikkalaiselta”.

Hauskan oppimisen vallankumous (Lauri Järvilehto)Niin, en ollut maininnut kirjailijaa ja itse asiassa teos on alunperin kirjoitettu englanniksi, eikä Järvilehto ole itse kirjoittanut kolmannen kirjansa suomenkielistä laitosta. Tämä näkyy muutamana kömpelönä sanavalintana, mutta pääpiirteittäin suomennos toimii ja lukukokemus on miellyttävä. Taitto on tehty kauniisti, joten silmä lepää joka sivulla. Kaiken kaikkiaan, kirjan tukema oppimiskokemus on miellyttävä.

Opettajan tehtävä on innostua, innostaa ja poistaa oppimisen esteet. Hauskan oppimisen vallankumous antaa tähän tehtävään oivat suuntaviivat ja kelpo vinkkejä.

Muita juttuja

2 thoughts on “Hauskan oppimisen vallankumous: Laatuvinkkejä jokaiselle

Comments are closed.