Hyvejohtajuus on kummallinen johtajuusoppi. Se vaikuttaa pehmomussutukselta, mutta onkin kovien jätkien kamaa. Se vain tulee ymmärtää oikein.
Kaikkien aikojen ensimmäinen Hyvejohtajuus-kirjoitukseni ”Hyvejohtajuus – mitä helvettiä?” käsittelikin sitä ahaa-elämystä, jonka koin ymmärtäessäni hyvejohtajuuden ytimen.
Sitä ennen suhtautumiseni hyvejohtajuuteen oli ollut huvituksensekainen kiinnostus: ”Mitäköhän siellä blogissa taas kerrotaan? Ajattele kauniita ajatuksia, niin firman tuotto paranee ainakin 35%?”
En ole ollut ainoa. Ilmeisesti hyvejohtajuus ja hyvejohtaminen ovat termeinä niin kaukana siitä, mitä johtamisen tai liike-elämän ajatellaan olevan, että jo ajatuskin hyveiden ja johtamisen yhtenäisyydestä on suorastaan huvittavaa: ei kai nyt hyveellinen ihminen voi toimia johtajana? Sillä kaikkihan tietävät, että bisnes on pelkästään huijaamista, valehtelua ja petkuttamista…
”Johtaja”. Mitä mielikuvia sana ”johtaja” herättää? Yllättävän usein sekin yhdistetään johonkin negatiiviseen. Kerran eräs keskustelukumppanini suivaantui, kun totesin useiden harrastusorganisaatioiden kaipaavan tehokkaampaa ja vahvempaa johtajaa. Tämän mielestä vaatimus suoraselkäisestä johtajasta oli kamala: eihän nyt harrastuksiin haluta mitään huutavaa ja raivoavaa johtajaa, joka vain käskee ja määräilee!
Jos taas mietitään hyveiden merkitystä, nykyihminen yhdistää hyveet lähinnä nunniin. ”Ne on jotain mitä nunnat harjoittaa.” Ei siis mikään kovin konkreettinen näkemys.
Meillä on siis kuva liike-elämästä, joka perustuu huijaamiselle ja toisaalta kuva johtajasta, joka vain huutaa, raivoaa ja sanelee käskyjä ja määräyksiä ylhäältä, alaisistaan välittämättä. Ja jos käsitys hyveistä on niin hataralla pohjalla kuin se usein on, on selvää, että ajatus hyvejohtajuudesta jää väistämättäkin ontoksi.
Missä vika?
Onko ongelma siinä, että hyveet yhdistetään nykyään niin vahvasti hengellisyyteen, että niillä ei koeta olevan mitään yhteyttä reaalimaailmaan?
Asiahan ei ole aina ollut näin, päinvastoin. Kautta aikojen hyveet on useimmiten yhdistetty nimenomaan niihin kaikista kovimpiin jätkiin. Antiikin kreikan soturit, ritarit, samurait – kaikki nämä ryhmät ovat harjoittaneet nimenomaan hyveitä.
Toki se, mikä hyveiden tarkka sisältö on ollut, on jonkin verran vaihdellut ja hyveiden soveltaminen ympäröivään yhteiskuntaan on ollut erilaista kulttuurisesta kontekstista riippuen, mutta yhtä kaikki, nämä kovat jätkät ovat tavoitelleet nimenomaan hyveitä.
Joku voisi ajatella, että maailma on muuttunut niin radikaalisti, että hyveille ja hyveellisyydelle ei ole enää sijaa; että johtajan täytyy olla mahdollisimman epähyveellinen selvitäkseen bisnesviidakosta, jossa vallitsee bisnesviidakon laki.
Höpö höpö.
Mietitäänpä hyveitä hetki. Rohkeus, viisaus, suurisieluisuus… mitkä ovat näiden vastakohtia? Pelkuruus, typeryys, pikkusieluisuus. Kuulostavatko nämä hyvän johtajan ominaisuuksilta? Tuskin.
On totta, että hyveet sinällään eivät ole konkreettisia asioita. Rohkeutta ei voi koskettaa. Mutta jos hyvettä miettii tavoitteena tai arvona, jonkinlaisena ideaalina, hyve ikäänkuin kirkastuu mielessä. Jos esimerkiksi huomaa välttelevänsä vaikeaa palautekeskustelua, kyse on useimmiten pelosta. Mutta pelko ei ole hyveellistä, rohkeus on. Niinpä keskusteluun pitää käydä rohkeasti, vaikka joutuisikin puhumaan ikävistä asioista.
Mikään ei konkretisoidu niin kuin hyve.
Sama bisneksen kanssa. On toki totta, että on olemassa firmoja, jotka tavoittelevat vain rahaa ja nopeita voittoja. Machiavellimäinen toiminta ei kuitenkaan ole loppujen lopuksi kovin pitkäjänteistä. Firmat, joiden toiminta perustuu huijaamiseen tai tyhjiin lupauksiin, eivät ole kovin pitkäikäisiä. Sana kulkee ja maine leviää.
On ihan sama, ajatteleeko, että firman ainoa tarkoitus on tuottaa voittoa, vai ajatteleeko firmalle jotain ylevämpiä tavoitteita. Ja vaikka lähtisikin siitä, että ainoa tarkoitus on voiton tuottaminen, on hyveellisyys pakko ottaa toiminnassa huomioon. Jos työntekijöitä kohtelee huonosti, nämä lähtevät firmasta. Jos asiakkaitaan huijaa, nämä vaihtavat liikettä. Jos liikekumppaneitaan kohtelee huonosti, nämä vaihtavat liikekumppania.
Hyveellisyys ei siis suinkaan ole mikään este bisnekselle, vaan pikemminkin sen edellytys. Hyvejohtajuus ei siis todellakaan ole mitään tyhjää höpöhöpöä, vaan sillä on erittäin konkreettisia, positiivisia ja toivottavia vaikutuksia.
Ei olekaan ihme, että hyveet ovat olleet nimenomaan kovien jätkien juttu. Ovat ne vieläkin.
Tosi hyvää asiaa hyveistä, ja varsinkin sanoista. Sanat merkitsevät eri ihmisille eri asioita. Kovat jätkät ja kovuus – tjaa, miten olisi jos puhuttaisiinkin lujuudesta eikä kovuudesta? Ajattelen itsestäni opettajana että minun tulee olla luja, mutta ei koskaan kova, ja toistaalta lempeä, mutta ei lepsu.
Kiitokset kommentista!
”Kovat jätkät” on tässä toki hieman kärjistetty ilmaus. Halusin tuoda sillä esiin sen, että hyveet eivät – kuten usein nykyään luullaan – ole mitään pehmomussutusta, vaan että varsinkin historiallisesti tarkasteltuna ne ovat olleet nimenomaan korkea-arvoisten sotureiden tai muiden valtaapitävien juttu. Hyveiden harjoittaminen ei siis tee kenestäkään nössöä, jos sitä pelkää.
Hyveitä pitää tosiaan soveltaa vallitsevaan ympäristöön, minkä olet näköjään itsekin oivaltanut – tuo ”opettajan pitää olla luja mutta ei kova, lempeä, mutta ei lepsu” tiivistää sen oikein hyvin :).
Hieno kirjoitus!
Oletan että ”jätkä” on sukupuolineutraali sana? 🙂
Muistan olleeni vaikuttunut Alisdair MacIntyren kirjasta ”Hyveen jäljillä” (After Virtue), josta on nopeati tullut hyve-etiikan klassikko. Oletko lukenut?
Otsikossa on sanaleikki. Toisaalta kirjoittaja käsittelee modernia aikaa ”hyveajattelun jälkeen”, jolloin hyvelähtöisestä ajattelusta on monin paikoin luovuttu (ja tilalle on tullut esim. sääntöetiikkaa ja seurausetiikkaa). Toisaalta kirjoittaja uskoo, että tehtiin virhe ja yrittää ymmärtää hyveitä, etsiä niitä, on ”niiden jäljillä”. (”After the rabbit arrived the hound that was after the rabbit” — jäniksen jälkeen saapui koira joka jahtasi jänistä.)
Käännekohdaksi tässä historiikissa muodostui Nietzsche. Nietzschen jälkeen on valittava, MacIntyre sanoo, kahden välillä: on joko hyväksyttävä Nietzschen malli tai palattava takaisin Aristoteleeseen.
Enivei, muistan hyvin yhden kirjan sankarittareista — Jane Austen sai nimittäin paljon huomiota. Austen kirjoitti pitkälti keski- ja yläluokan naisille, joiden ei enää pitänyt tehdä kotitöitä (oli apulaiset ja – myöhemmin – ”modernit” kodinkoneet) mutta jotka yhteiskunnallisista syistä eivät päässeet myöskään esim. yliopistoihin. He olivat ikään kuin väliinputoajia. Miten tehdä elämästä merkityksellistä tällaisessa tilanteessa? Miten välttää sitä, että päätyy tylsistymisen ja turhautumisen seurauksena hemmotelluksi ”juoruakaksi” tai joksikin vakavammaksi?
MacIntyren pointti oli se, että romaaniensa kautta Austen tarjosi lukijoilleen malleja siitä, miten hyeitä pystyi harjoittamaan tilanteessa kuin tilanteessa. Hyveet tekivät elämästä merkityksellisen ja naisista vahvoja.
Tämä nyt esimerkkinä hyveiden universaaliudesta, josta mainiossa artikkelissasi oli puhetta.
Juuri näin, jätkä on todellakin sukupuolineutraali sana :-).
Vaikka nyt kun mainitsit, useat noista hyveidentavoittelulle elämänsä omistaneet ihmisryhmät ovat historiallisesti olleet nimenomaan miespuolisia. Mielenkiintoinen ilmiö.
”Hyveen jäljillä” ei kyllä ole tuttu kirja, pitää varmaan lukea. Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Hyvettähän voi tosiaan harjoittaa milloin vain, missä vain. :>
Nyt vasta löysin tämän sivuston! Hienoa.
Ja mahtava kirjoitus. Alan jakaa näitä FB:ssä. Oman alani tämänhetkisiä klassikoita on ”Joustava mieli” monissa muodoissaan. Sitä sovelletaan toki myös johtajuusopeissa laajalti.
Maailma voi muuttua ja se muuttuu pienin askelin. Jokainen meistä voi aloittaa, itsestään.
joustavaa mieltä työharjoittelussa parhaillaan;D
hyvä hyvä